Co kdy jíst?

12. března 2009 v 11:20 | Cranberry=O* |  Tipy Triky!?
Abyste přestali tloustnout a mohli začít hubnout, je třeba vědět Kdy, co a jak jíst.

Ještě několik generací nazpět byl přebytek jídla luxusem. Nyní se ale nacházíte v situaci, kdy máte anebo můžete mít potravy velký nadbytek. Na to ovšem Vaše tělo není připravené, protože těch několik málo generací hojnosti je příliš krátká doba na to, aby se Váš metabolismus přizpůsobil. Vaše tělo tak nyní velmi pravděpodobně dostává velké množství vysoko kalorické stravy, se kterou si není schopno efektivně poradit a tak ji ukládají do tuků.
K tomu, aby se nám přijaté jídlo ukládalo co nejméně do tuků a aby co nejvíce bylo využito, nám pomůže látková přeměna v našem těle - metabolismus.
Co je lepší, rychlý nebo pomalý metabolismus?
Pomalý metabolismus způsobuje větší únavu po jídle a větší ukládání do zásob - tuků pro případ nouze. Ke zpomalení metabolismu dochází tím, když jíme nepravidelně, ve velkých intervalech nebo ve velkých porcích. Pokud neplánujete ztroskotání na pustém ostrově bez jídla, pomalý metabolismus nebudete potřebovat.

Jak ale metabolismus zrychlit?
Určitě ho nezrychlíte dietami a hladověním, protože cca 3-4 hodiny po jídle (v závislosti na tom co jste snědli) je jídlo natráveno a tělo zjistí, že nemá žádné další živiny a tak začne šetřit energii šetřit na zlé časy a zpomalí spalování přijatých živin i zásobního tuku. Proto, aby tělo většinu času spalovalo, musí mít jistotu, že má zdrojů energie - jídla - dostatek. Vaše tělo zde neošálíte, musíte mu živiny pravidelně dodávat. Když budete každé 3 hodiny jíst, tělo si zvykne a metabolismus příjmu potravy přizpůsobí, tedy zrychlí. Pozor, nezaměňujte ale pravidelné jedení za jedení neustálé (každé jídlo má svůj začátek a svůj konec) a za přejídání se. Zároveň když jedno jídlo vynecháte, nesnažte se deficit dohnat, jen byste tím způsobili zbytečné zpomalení metabolismu.
Pamatujte si! Pouze pravidelným přísunem živin dojde ke zrychlení metabolismu, tělo si zvykne a nebude zbytečně ukládat.
To s tím metabolismem je zajímavé, ale co třeba
Diety:
Ty jsou typickým příkladem toho, jak budovat pomalý metabolismus. Pokud jídlo vynecháte úplně nebo sníte jen okurku nebo rajče, které neobsahují žádné základní živiny a jsou tvořeny téměř výhradně vodou, tělu nedodáte možnost získat energii žádnou a necháte ho dále hladovět.
Jak bylo řečeno, pouze pravidelným přísunem živin dojde ke zrychlení metabolismu, tělo si zvykne a nebude zbytečně energii ukládat do tuků.
Proto, abyste si upravili metabolismus na správnou hodnotu, stanovíme nyní
Základní pravidla stravování:
- jíme každé dvě až tři hodiny a to od probuzení až do chvíle než jdeme spát
- jezde v klidu, jídlo pořádně rozžvýkejte, sliny vám pomohou s trávením
- než sníst jedno velké jídlo, raději si jej rozdělte na dvě menší porce v rozmezí 3 hodin
- nevynechávejte správné přílohy
- naučte se rozpočítávat přísun sacharidů bílkovin a tuků, jinak budete žít v naivní představě, že svému tělu dodáváte od všeho správná množství
Jen jídlo ve správných dávkách a správném složení je klíčem ke kýžené postavě!
Co jíst ráno a dopoledne:
Když si ráno brzy po probuzení dáte snídani složenou z plnohodnotných dlouhých sacharidů, máte energii na další 3-4 hodiny. Když do dalších +-3 hodin přijmete další složené cukry, udržujete si celé dopoledne vyrovnanou hladinu krevního cukru i zásobu energie.
Co jíst odpoledne:
Odpoledne byste měli poměr přijatých sacharidů již srovnávat s příjmem bílkovin. Samozřejmě při dodržování správných rozestupů mezi jídly.
Co jíst večer:
Dokonce i v noci musí Váš metabolismus pracovat. Ve spánku funguje tělo stejně jako ve dne, jen pomaleji.
I před spaním je tedy nutné přijmout dostatečné množství sacharidů. V porovnání se začátkem dne Vám jich bude stačit tak 1/3. Získanou nadbytečnou energii ve spánku byste ve spánku nevyužili a tak by byla zbytečně ukládána. Ideální večeří pro Vás tedy bude zelenina, malé množství složených sacharidů a dlouhé bílkoviny, které Vám zajistí, že k zastavení metabolismu nedojde zbytečně brzy. Poslední jídlo by mělo být nejpozději dvě hodiny před tím, než půjdete spát a to bez ohledu na to, kolik hodin je. Protože spánek by měl trvat ideálně 8-9 hodin, nepřipravíte se na to, aby se metabolismus nezastavil. Pokud z důvodu směn máte ráno a večer posunuté, jen si zaměňte ráno za čas, kdy vstáváte a večer za čas, kdy jdete spát.
Pro snadnější orientaci jsem pro Vás připravil tabulku, ve které je přesně rozpočítáno, v kolik hodin máte přijmout jaké množství sacharidů i bílkovin. Pokud je Vaše váha v rozmezí jednotlivých hmotností v tabulce, vyberte si hodnoty pro Váhu nižší.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama